SCHIPHOL De dichte mist die boven Noord-Holland hangt blijft parten spelen voor reizigers op Schiphol. Veel vluchten zijn urenlang vertraagd of geannuleerd. Op Twitter wordt veel geklaagd door passagiers die gestrand zijn op de luchthaven en zich afvragen wanneer ze eindelijk kunnen vliegen.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
Reizigers op Schiphol ondervinden al twee dagen hinder door de hardnekkige mist. En het ziet er naar uit dat het ook morgen niet veel beter wordt. Schiphol waarschuwt passagiers op Twitter dat ook dan vluchten vertraagd kunnen zijn door het slechte zicht.
Lees ook: Code geel: waarschuwing vanwege zeer dichte mist
Zwanger en hongerig
Maar niet alleen Schiphol laat zich via Twitter horen over de mist, ook veel passagiers uiten hun onvrede of zorgen op sociale media. Zo gelooft de Schotse Twitteraar Ashley er niets meer van dat haar vlucht naar New York nog zal vertrekken. "Actual nightmare" noemt ze het. Ze zegt al twee uur in de rij te staan, is hongerig en bovendien zwanger. Haar moeder grijpt ook naar Twitter en hoopt dat iemand haar dochter wil helpen.
Why is @Schiphol replying to everyone except me. 2 hours in this queue now. Pregnant hungry and been up since 5am. pic.twitter.com/zNjFd5Rcso
— Ashley Robertson (@aggibygum) 29 december 2016
Can someone @Schiphol please help my pregnant daughter?? She's been stuck in a queue for over 4 hours now. She's tired and hungry
— Karen Malcolm (@KizzyMal) 29 december 2016
Zes uur vertraging
Tweede Kamerlid Reinette Klever van de PVV is boos op KLM. #nooitmeerKLM Twittert ze. Haar vlucht heeft inmiddels al een vertraging van zes uur.
3e klm vlucht op rij vertrekt dus niet, toestel staat er gewoon, andere maatschappijen vliegen wel. Heel slecht @klm
— Reinette Klever (@rjklever) 29 december 2016
#ikkannietmeer
Diva Mayday is er ook klaar mee, ze vraagt zich af of ze vandaag nog zal vliegen.
Zal ik vandaag nog vliegen ? Who knows. @KLM @Schiphol #ikkannietmeer pic.twitter.com/vQce7mENrS
— Mayday (@divamayday) 29 december 2016
Selfies
De Nederlandse acteur Kok-Hwa Lie houdt zijn volgers met selfies op de hoogte van zijn urenlange vertraging met easyJet. Zijn vlucht naar London Stansted, normaal gesproken een vlucht van een ongeveer een uur, was vijf uur vertraagd.
Onhe plane...5+ hours late #travel #schiphol #amsterdam #foggy #delay #flight #actor #actorslife #london @schiphol @easyjet @stn_airport pic.twitter.com/O0MR8BZxzX
— Kok-Hwa Lie (@KokHwaLie) 29 december 2016
Lamme vingers
Het social media-team van Schiphol zal inmiddels wel lamme vingers hebben van de vele reacties die ze op Twitter moeten geven. Schiphol adviseert passagiers om morgen contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij vanwege de verwachte mist en overlast.
Also tomorrow flights can be delayed due to the remaining fog. Traveling to/from Schiphol? Contact your airline for the latest flight info.
— Schiphol (@Schiphol) 29 december 2016
from NH - nieuws http://www.rtvnh.nl/nieuws/197836/Urenlang%20wachten%20op%20Schiphol%20vanwege%20mist:%20'Totaal%20nu%20al%206%20uur%20vertraging'