maandag 18 december 2017

Haarlemse kerken brengen buurtbewoners en vluchtelingen samen

HAARLEM Vluchtelingen deelden zaterdag hun verhaal met buurtbewoners in Haarlem-Noord om elkaar zo beter te leren kennen. Het is een initiatief van Haarlemse kerken om vluchtelingen en buurtbewoners dichter bij elkaar te brengen.

Een meisje uit Syrië draagt een gedicht voor. "Ik moest vluchten voor mijn leven en ergens op die weg vol van vragen, vol van pijn, voel ik mij geen mens meer." De buurtbewoners luisteren aandachtig naar haar verhaal.

Welkom in de buurt
Het initiatief 'Welkom in de buurt', waarbij nieuwkomers en buurtbewoners samenkomen, is twee jaar geleden opgezet. Het idee komt van verschillende Haarlemse kerken. "Om te kijken hoe wij iets kunnen betekenen voor vluchtelingen in de buurt", vertelt Myrna Bockhoudt, één van de organisatoren.

Tijdens de bijeenkomsten worden workshops gegeven en samen gegeten. Zo leren omwonenden en vluchtelingen elkaar beter kennen. Maria, die sinds twee jaar in Nederland woont, heeft dankzij de bijeenkomsten veel nieuwe contacten opgedaan. "Ik heb veel vrienden en vriendinnen gemaakt", vertelt ze.

Ooit was ik een mens
Mede-organisator Juliette Vroom ontvangt veel positieve reacties van Haarlemmers, die in lijn zijn met haar eigen ervaringen. "Het is bijzonder om al die mensen van verschillende culturen bij elkaar te zien en contact te maken."

Het Syrische meisje leest de laatste regels van haar gedicht voor. "Want nu ben ik een vluchteling, maar ooit was ik een mens, net als jij."

De onderstaande reportage is gemaakt door de vluchtelingenredactie van NH.



from NH - nieuws http://www.nhnieuws.nl/nieuws/216944/Haarlemse%20kerken%20brengen%20buurtbewoners%20en%20vluchtelingen%20samen%20