vrijdag 25 november 2016

Vier jaar cel en tbs geëist tegen pyromaan: "Als hij een pistool had gebruikt, was het anders afgelopen"

ALKMAAR De 23-jarige pyromaan uit Spanbroek, die vandaag voor de rechter stond, heeft met zijn daden de levens van zijn slachtoffers compleet overhoop gehaald. "Het gevoel van veiligheid is weg."

De verdachte stond vandaag voor de rechter voor negen brandstichtingen, een poging daartoe en illegaal wapenbezit. Hij stichtte tussen maart en september 2015 branden in Spanbroek, Heerhugowaard, Noord-Scharwoude en Opmeer. Bij zijn laatste daad werd hij op heterdaad betrapt. 

Lees ook: Twee auto's Heerhugowaard gaan in vlammen op, verbijsterde eigenaar looft beloning uit [video]

Hoewel de verdachte werd gepakt, is het leven van de slachtoffers drastisch veranderd. De branden hebben grote impact in hun dagelijkse doen en laten. "Dit was een pure aanslag op mijn leven", vertelt Danny Richter aan NH. "De bedoeling was gewoon om mij daar niet meer uit huis te laten komen". vervolgt hij. "Ik volg therapie om het trauma te verwerken. Dat gaat nog niet zo goed, ik heb er veel last van. Ik heb moeten verhuizen en ik heb zelfs mijn hond weg moeten doen, omdat die niet meer alleen kon wezen. Het is heel ingrijpend."

Pistool
Slachtoffer Diana Molenaar was vandaag ook bij de rechtszaak. "Ik vind het echt verschrikkelijk wat ik hoor. Dat hij geen enkel berouw toont en dat hij zegt dat hij het zo weer zou doen." Ze vindt het "bizar" dat iemand zo in elkaar steekt en denkt dat ze van geluk mag spreken dat het niet erger is afgelopen. "Dat hij zegt dat hij het beter met een pistool had kunnen doen, want dan had hij zeker geweten dat het gelukt was, dan denk ik dat we mazzel hebben gehad."

Lees ook: Bewoners Spanbroek angstig: "Had heel anders kunnen lopen"

De rechtszaak is zwaar voor de getuigen en ze hopen dat de verdachte vast blijft zitten. "Op het moment dat je hoort dat hij op straat loopt, gaan alle alarmbellen af en is het gevoel van veiligheid weer weg", aldus Diana.

Het OM heeft vier jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist tegen de verdachte. 



from NH - nieuws http://www.rtvnh.nl/nieuws/195941/Vier%20jaar%20cel%20en%20tbs%20ge%C3%ABist%20tegen%20pyromaan:%20%22Als%20hij%20een%20pistool%20had%20gebruikt,%20was%20het%20anders%20afgelopen%22%20