maandag 25 juni 2018

Tijdlijn: Deze Noord-Hollandse politici zijn tijdens hun werk bedreigd

NOORD-HOLLAND Paul van Meekeren is verheugd met het nieuws dat het kabinet een speciaal ondersteuningsteam gaat oprichten om bedreigde politici bij te staan. Het Purmerendse D66-raadslid werd in 2015 zelf bedreigd en had wat handvatten toentertijd prettig gevonden. NH Nieuws zette de bedreigingen richting politici op een rijtje.

In 2015 uitte schreef het raadslid dat hij voor de opvang van vluchtelingen was, waarna hij van een Twitteraar de reactie terugkreeg: "Ik hoop dat je kinderen worden verkracht." Daar schrok Van Meekeren flink van. "Ik was boos en heb ook iets teruggezegd, in de vorm van: 'Wat ben jij een idioot.' Ook speelde ik met het idee om aangifte te doen, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan." 

Auto onder kinderkamers
De bedreiging heeft hem aan het denken gezet. "Mijn auto stond bijvoorbeeld onder de ramen van de kinderkamers geparkeerd. Ik heb toen wel nagedacht: 'Is dat een fijne plek?' Je voelt je echt bedreigd."

 

Lees ook: Ondersteuningsteam helpt lokale politici bij agressie en geweld

Van Meekeren zou 'absoluut' anders gehandeld hebben als er toen ook al een ondersteuningsteam zou hebben bestaan. "Ik had sowieso niet gereageerd, want dat maakt het waarschijnlijk alleen maar erger. Aan de andere kant had ik nu wel aangifte gedaan."

Zo'n team had in zijn ogen ook al eerder opgericht kunnen worden. "Met de opkomst van social media is het zo makkelijk om anoniem van achter je computer te reageren, dus dit is wel een beetje laat. Maar het is nooit te laat om zo'n initiatief te lanceren."

Training
Volgens Van Meekeren moet het team dichtbij de mensen staan die zij gaan adviseren. "Maak inzichtelijk wat ze wel en niet moeten doen en waar ze tegenaan kunnen lopen. Geef ze social mediatraining bijvoorbeeld."

In de afgelopen jaren zijn verschillende Noord-Hollandse politici bedreigd tijdens of door hun werkzaamheden. NH Nieuws heeft wat voorbeelden in een tijdlijn gezet. Zie je geen tijdlijn? Klik dan hier.

[Frame:https://cdn.knightlab.com/libs/timeline3/latest/embed/index.html?source=1APK6kzVlCw0G6NTADPn04L9UeEiBHiKnHT20DtAzrdA&font=Default&lang=en&initial_zoom=2&height=650]



from NH - nieuws http://www.nhnieuws.nl/nieuws/226903/Tijdlijn:%20Deze%20Noord-Hollandse%20politici%20zijn%20tijdens%20hun%20werk%20bedreigd