woensdag 30 januari 2019

In Odijk weten ze waarom het kinderpardon zo belangrijk is

PROVINCIE UTRECHT - Hij werd tegen wil en dank één van de gezichten van het kinderpardon: Shenjun uit Odijk. Hij dreigde het land uitgezet te worden, maar kreeg in 2014 te horen dat hij mocht blijven. Zo'n zevenhonderd andere kinderen zitten nog altijd in onzekerheid. Maar nu het kabinet nieuwe afspraken heeft gemaakt over het kinderpardon, gloort er ook voor hen hoop.

"Ik herinner me nog goed het moment dat ik Shenjun mocht vertellen dat hij mocht blijven", vertelt oud-burgemeester Hans Martijn Ostendorp van Bunnik. "Het was een vrijdagochtend dat ik door de IND werd gebeld. Ik moest echt even alleen op mijn kamer zijn om een traantje weg te pinken."

Ostendorp maakte zich jarenlang hard voor het lot van Shenjun en vele andere kinderen. "Het was een hele intensieve tijd. Shenjun is er een soort boegbeeld van geworden en ik was zijn burgemeester. Terugkijkend kun je er alleen maar warm op terugkijken, maar die tijd toen was ook wel heel spannend."

ONZEKERHEID EN ANGST
Het nieuws over het kinderpardon roept ook veel herinneringen op bij de familie uit Odijk, waar Shenjun en zijn moeder lange tijd zijn opgevangen. "Je denkt natuurlijk terug aan het moment dat Shenjun het goede nieuws hoorde", vertelt Mark de Ligny.

"Wat mij met name bij is gebleven, is de onzekerheid. Van wat gaat er gebeuren? Wanneer komt er duidelijkheid?" Die angst heeft volgens hem veel effect op kinderen en hun ontwikkeling. Ook bij Shenjun. "Hij heeft er een behoorlijk aantal jaren last van gehad."

Shenjun was 8 toen zijn verhaal uitgebreid in de media kwam. Vijf jaar nadat hij hoorde dat hij definitief mocht blijven, komt hij eindelijk in rustiger vaarwater, zegt De Ligny. "We merken sinds dit schooljaar dat hij pas echt goed in zijn vel lijkt te zitten."

HUN LEVEN IS HIER
En er zijn dus nog zeker zevenhonderd vergelijkbare gevallen. Voormalig burgemeester Ostendorp is blij dat er nu opnieuw naar hun zaak gekeken wordt. "Dat zijn kinderen die al jaren in onzekerheid leven of ze in het land waar ze diep geworteld zijn, ook mogen blijven. Hier hebben ze vriendjes, een school, een sportvereniging."

Juist Ostendorp zijn partij, het CDA, was lang tegen aanpassing van de regels. "De worsteling was destijds: enerzijds willen wij een plek creëren voor kinderen in Nederland, maar anderzijds wil je geen aanzuigende werking. Als brede volkspartij in het midden heb ik gemerkt dat dit voor het CDA echt een lastig vraagstuk is."

[Quote:Oud-burgemeester Hans Martijn Ostendorp|Het kind mag je nooit straffen voor iets wat hun ouders misschien niet goed hebben gedaan]

De afgelopen weken veranderde dat standpunt. Mede door een rapport van deskundigen die concludeerden dat de jarenlange onzekerheid kan leiden tot hersenschade bij kinderen.

"Ik ben heel blij dat het CDA nu wel de switch heeft gemaakt naar de positieve kant. Ik vind echt dat ze daar wat te strak in hebben gezeten de afgelopen jaren. Uiteindelijk hoort het recht zege te vieren en hoor je het kind centraal te stellen. Het kind mag je nooit straffen voor iets wat hun ouders misschien niet goed hebben gedaan."

SAMEN NAAR DE GRAAFSCHAP
En Shenjun? Die is hij nooit vergeten. Ostendorp heeft hem uitgenodigd om eens te komen kijken bij een wedstrijd van De Graafschap, waar Ostendorp inmiddels algemeen directeur is. Het liefst als de club uit Doetinchem het opneemt tegen FC Utrecht.

"Ik zou hem graag weer zien. Zijn shirt ligt klaar."



LEES OOK

from RTV Utrecht http://rtvu.nl/n/1875148/