zaterdag 30 januari 2016

Vluchteling opent eigen optiek: "Je moet niet stilzitten"

HOOFDDORP De Hoofddorpse Ümit Dağ vluchtte in 1997 als Koerdische vluchteling naar Nederland en werkte jarenlang keihard om te integreren, de taal te leren en om zich omhoog te werken tot opticien. En nu is hij naar eigen zeggen de gelukkigste man op de wereld: hij opent zijn eigen zaak.

Wie Ümit aan het werk ziet in zijn gloednieuwe zaak, ziet dat hij straalt. Jarenlang heeft hij híer voor geknokt. Na alles wat hij heeft meegemaakt, betekent dit heel veel voor hem. "Ik ben zó blij", zegt hij breed glimlachend. "Toen ik net open ging, heb ik gehuild van blijdschap."

Massamoorden
De weg die Ümit heeft moeten bewandelen is niet de makkelijkste geweest. Hij groeit op in het oosten van Turkije, waar de Koerden worden onderdrukt. Als 21-jarige jongen vlucht hij in 1997 naar Nederland, omdat hij niet langer wil leven in angst.

"Iedere dag werden er tien Koerden vermoord", vertelt hij een zorgelijke blik in zijn ogen. "Duizenden dorpen zijn vernietigd, er waren massamoorden, verkrachtingen. Koerden konden niet hun mening geven en de waarheid vertellen. Dan werd je als 'gevaarlijk' bestempeld. Ik was bang en stond voor de keuze: blijven en het accepteren, of vluchten."

Ümit kiest voor het laatste. Hij laat hij zijn land en familie achter en komt in een asielzoekerscentrum in Nederland terecht. Niet wetende of hij uberhaupt in het land mocht blijven. Een moeilijke periode voor hem. "Maandenlang had ik nachtmerries in mijn slaap. Dan werd ik midden in de nacht wakker en hoorde ik de kerkklokken en dacht ik: Gelukkig, ik ben in een veilig land."

Knokken
Ümit besluit om te knokken voor een goed leven. Hij doet zijn uiterste best om te integreren, de taal te leren en om zich omhoog te werken tot opticien. Hij werkt bij grote ketens, waar hij de kunst afkijkt. "Ik zag daar dat ik het anders wilde doen. Geen lokkertjes, maar de klant centraal stellen en zélf alles bepalen."

Nu woont de Koerdische vluchteling met zijn gezin in Hoofddorp en heeft hij een zaak aan de Concourslaan. "Nederland is een land vol kansen, maar je moet ze wél pakken. Je moet niet stil zitten, maar er zelf iets voor doen. Ik ben trots op mijzelf. Ik heb mijn dromen waargemaakt", straalt hij. "Ik ben de gelukkigste man op de wereld."

 

 



from RTV N-H - nieuws http://www.rtvnh.nl/nieuws/178667/Vluchteling%20opent%20eigen%20optiek:%20%22Je%20moet%20niet%20stilzitten%22